fbpx
Sari la conținut

University 2 Business

Justificare proiect Junior Business Academy - JBA

                  Proiectul isi propune sa ofere solutii in vederea realiz unora dintre cele mai importante obiective mentionate in documentele programatice.                     

            Cresterea numărului absolventilor de invatamant tertiar universitar si non-universitar care isi gasesc un loc de munca urmare a accesului la activitati de invatare la un potentțial loc de munca/ cercetare/ inovare, cu accent pe sectoarele economice cu potential competitiv identificate conform SNC si domeniile si subdomeniile de specializare inteligenta conform SNCDI, respectiv sanatate, IT&C, stil de viata sanatos.

            Regiunea Centru are o rata de ocupare de 47,3%, fata de 50,9% la nivel national (INS, AMIGO-trim. II 2018). Rata de ocupare este mai mica la nivelul femeilor (38,1%), decalajul fata de procesul de ocupare a femeilor la nivel national fiind unul semnificativ (nivel national: 42,5%).

            Oferind oportunitati de dezvoltare personala si profesionala in antreprenoriat (formarea de competențe in domeniu si asigurarea de sprijin financiar si de masuri suport), proiectul adreseaza direct problema ocuparii in Regiunea Centru. In termenii competitivitatii regionale, se remarca faptul ca la nivelul regional numarul de afaceri infiintate este in scadere. Trendul este unul descrescator si la nivel national (o scadere cu 4,87% a nr de firme infiintate in primele 8 luni ale lui 2018 fata de aceeasi perioada a anului 2017), insa la niv regiunii acesta este unul mai accentuat, inregistrandu-se o scadere medie cu 7,25% (Sursa: ONRC).

Accesul la finantare este o alta problema identificata atat la nivelul regiunii, cat si la nivel national in randul intreprinderilor nou create. Datele INS arata ca ponderea intreprinderilor active nou create care fac investitii in primul an de activitate este intr-o scadere continua. Astfel, daca in 1995 era de 25,6%, in 2000 scazuse la 14,1%, iar datele pentru 2018 arata ca doar11,6% dintre afacerile noi fac investitii in primul an. Desi Regiunea Centru se situeaza peste media nationala (11,9%), problema lipsei de capacitate in efectuarea de investitii ramane si se impun masuri active pentru redresarea ei.

Tabloul de nevoi conturat prin studierea indicatorilor macroeconomici la nivel national si regional a fost completat si particularizat la nivel de categorii prin analiza proprie realizata cu sprijinul partenerului in perioada august-septembrie 2020.Cercetarea asigura reprezentativitatea la nivel regional, raspunsurile valide fiind de 498  provenind de la participanti din Regiunea Centru. Scopul aplicarii chestionarului a fost de a identifica nivelul nevoii de formare antreprenoriala specifica a respondentilor si disponibilitatea acestora de a infiinta intreprinderi in scopul crearii de noi locuri de munca.

Analiza datelor arata interesul si nevoia respondentilor de a-si dezvolta competentele de gestionare a unei afaceri si de a primi suport invederea dezvoltarii unui intreprinderi proprii.

Nevoile specifice ale GT adresate prin proiect si identificate in urma analizei situatiei socio-economice la nivelul regiunii Centru, precum sia chestionarului aplicat de consortiu:

– Nevoia de dezvoltare a abilitatilor antreprenoriale a GT interesat de aceasta directie de dezvoltare personala si profesionala din Regiunea Centru.

-Nevoia de acces la forme de sprijin consistente si personalizate a potentialilor antreprenori din Regiunea Centru in vederea infiintarii si dezvoltarii de afaceri.

– Nevoia de suport in a identifica domeniul cel mai potrivit pentru dezv afacerii, in sensul conectarii la trendurile viitorului

– Nevoia de adaptare la schimbarile pietei si de identificare de oportunitati noi in vederea sustenabilitatii afacerilor (in special a startup- urilor).

Statisticile INS (2019) arata ca, in primul an de la infiintare, 12,4% dintre intreprinderile nou create la nivelul Regiunii Centru devin inactive, iar 2,6% se desfiinteaza. Conform unui studiu KeysFin, in perioada 2015 – 2018, 30% dintre companiile din Romania s-au inchis in mai putin de 5 ani de la infiintare. In acest sens, proiectul asigura monitorizarea sustenabilitatii afacerilor create prin proiect, cartografierea mediului antreprenorial din Regiunea Centru, realizarea unei analize si sustinerea afacerilor prin masuri de sprijin